Nowy pasaż handlowy w Den Haag

De Nieuwe Haagse Passage

Bernard Tschumi zaprojektował nowy pasaż handlowy – De Nieuwe Haagse Passage, łączący istniejący od 1985 rok pasaż z ulicą Grote Marktstraat. Z punktu widzenia urbanistyki jest to interesujące rozwiązanie, natomiast z punktu widzenia architektonicznego nie jest ono przekonujące.
Powierzchnia sklepowa zajmuje 10.500 m². Powyżej znajduje się hotel z 118 apartamentami. Projekt poprzedza prawie stuletnia historia, która rozpoczyna się w latach 20. zeszłego wieku, w czasie gdy ulica Spuistraat stanowiła „naturalne” zakończenie XIX-wiecznego pasażu.
Ówczesna przebudowa za ulicą Spuistraat została przerwana, by uzyskać miejsce dla ulicy Grote Marktstraat, szeroka arteria, wzdłuż której do 1970 roku wznoszono masywne budynki, takie jak De Bijenkorf. Pojawienie się podziemnego tunelu dla tramwajów (Haagse Tramtunnel) doprowadziło do gruntownej rewitalizacji całego terenu, którego podstawę stanowił plan miejscowy Spuimarkt z 1997 roku.
Do końca przyszłego roku powstanie przy ulicy Grote Marktstraat wiele kompleksów handlowych, dla przykładu Spuimarktblok (2008, projekt Bolles + Wilson), De Markies (2013, projekt biura Vocus) oraz Sijthoff City (2015, projekt biura V8).
De Nieuwe Haagse Passage stanowi przedłużenie monumentalnego pasażu z 1985 roku, po przeciwnej stronie ulicy Spui. Miasto Haga oraz deweloperzy Multi Vastgoed i AM ”przeciągnęli” pasaż handlowy aż do Grote Markstraat.
W ścisłym centrum miasta powstało logiczniejsze i lepsze połączenie między rożnymi ulicami handlowymi, w porównaniu do wcześniejszego rozwiązania – dwóch obskurnych zaułków, między którymi znajdował się budynek M&S.
Tschumi podkreśla połączenie między XIX a XXI wiekiem, przejście między monumentalnym istniejącym od 1985 roku pasażem, a współczesnym charakterem nowego budynku. Biuro architektoniczne Rappange & Partners zaprojektowało połącznie obu pasaży: rekonstrukcje fasady dawnego domu handlowego zawierającą współczesne elementy.

Każdy kto wchodzi od strony ulicy Spuistraat, jest pod wrażeniem jak jasna jest przestrzeń. Trasa wiodąca przy sklepach jest w całości zakryta szklanym dachem, przez co do środka dociera światło słoneczne. Szczególnie interesujące są subtelne „załamania” trasy, które sprawiają, że odwiedzający pasażu dosłownie „wchodzą” do każdego sklepu.

Wspomniane powyżej rozwiązania wpasowują się w ideę proaktywnej architektury Tschumiego, co zostało opisane w jego teoriach oraz zrealizowane w jego najsłynniejszym projekcie Parc de la Villette. Na podstawie tych teorii oraz projektu paryskiego parku został wybrany w 2005 roku do zaprojektowania nowego pasażu handlowego w Hadze.
Tschumi planował wykorzystać za wszelką cenę abstrakcyjne niebieskie ceramiczne płytki z Delft, co wskazuje na brak zrozumienia niuansów kulturowych. „Ludzie zwracali mi uwagę: jesteśmy w Hadze, przecież nie w Delft? Nie, odpowiadałem im, jesteśmy w Holandii” wspomina Tschumi.
Tschumi okazał się być bardzo elastyczny w kwestii realizacji projektu, gdyż kompleks jest mniejszy od tego który został zaplanowany. Właściwie pasaż miał stanowić odnogę sąsiadującej siedziby V&D, ale ze względu na zmianę właściciela tego gmachu, konieczne było wprowadzenie zmian w projekcie.

Tschumi wspomina swoją przygodę z komisją urbanistyki jako duże wyzwanie. Jeden z członków komisji nalegał na wykorzystanie cegły oraz umieszczenie prostokątnych okien w fasadzie. Ostatecznie musiałem przekonać innych członków komisji, co wpłynęło również na jego decyzję, wspomina Tschumi.

Tschumi_01 Zdjęcie: Ontwikkelingsmaatschappij Spuimarkt

IMG_2891 Zdjęcie: Amsterdom

Opening De Passage, Den Haag - 18 september 2014 Zdjęcie: Ontwikkelingsmaatschappij Spuimarkt

Opening De Passage, Den Haag - 18 september 2014 Zdjęcie: Ontwikkelingsmaatschappij Spuimarkt

css.php